Direktlänk till inlägg 14 januari 2010

Kunde farmor kan jag

Av Solveig Gezelius - 14 januari 2010 09:30

  

Då det gått några dagar sedan jag träffade Elvira börjar längtan gnaga. Det är svårt att hålla sig borta och då jag väl är på väg till henne känns vägen jättelång. Varje sekund är dyrbar känns det som på något underligt vis.

Sist jag var hos henne fick jag henne att skratta så hon fick hicka. Hon har en Volvo i plast och en boll av tyg. Jag satte fast bollen i ratten på Volvon och petade till den så den flög upp med faslig fart. Det var tydligen jätteroligt   .

Ibland är barn lättroade. Ibland är barn omöjliga att förstå sig på. Rätt som det är kan hon bli arg på mig. Hon får något mörkt i blicken och stäcker fram sin lilla hand och nyper mig i ansiktet, hårt. Och då vet jag inte vad jag gjort för fel. Antagligen protesterar hon mot att jag inte längre orkar bära omkring på henne som jag gjorde då hon var ett par kilo lättare.

Nu väntar jag bara på bättre väder! I flera veckor har det varit mellan minus 20 och 25 grader kallt och det är alldeles för kallt för små flickor och farmorar!

Men då vårsolen kommer, då. Då ska vi åka pulka och spark och tumla om i snödrivorna! Kunde min farmor så kan jag.

1979, 74 år gammal, drog min farmor på sig långbyxor och björade åka skidor med min äldste son som då var tre år. Hon gjorde en bana runt åkern och hon åkte till och med i bakcken bakom huset. En dag ramlade hon. Det gick inte så bra, hon fick ont i höften men bröt inget som tur var. Efter den vurpan åkte hon inte skidor mer...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Solveig Gezelius - 30 juni 2010 16:49

Tänk nu har Viran växt i kulldräkten och jisses vad hon passar bra i den. Då jag kom och fick se henne utstyrd på det här sättet kom tårarna upp i ögonen och det kom en sorts glädjevärme och la sig runt hjärtat. Tänk ändå att jag är farmor till en ri...

Av Solveig Gezelius - 28 maj 2010 11:25


   Jo, nu har jag investerat i riktiga kaffekoppar, fast små, med blå rosor på. Tänkte att Elvira skulle få träna på att inte ha sönder porslin. Handlade på loppis, fem kronor styck kostade kopparna och det var minsan väl investerade slantar. Red...

Av Solveig Gezelius - 7 maj 2010 11:44


Ja, nu är det inte bara full fart framåt på plant underlag. Nej, nu bär det iväg uppåt. Här om dagen bar det av upp i farmors skafferi, upp på stolarna, på bordet och i trappen. Klättra är tydligen det roligaste som finns just nu. Men det tycker inte...

Av Solveig Gezelius - 25 mars 2010 14:22

       I dag var det perfekt väder för att bygga snögubbar. Tänk att man blir som barn på nytt så fort det är tö ute:) Så länge jag kan minnas har jag byggt snögubbar varje vinter. Det är en vana som jag inte fått från min farmor. Nej, hon gillad...

Av Solveig Gezelius - 13 mars 2010 22:15


      Först busa sen sova... Oj, vad roligt vi har haft i kväll! Hon har bara skrattat och lekt och lekt och lekt och ätit en halv apelsin och lite mer än en halv flaska välling. Tänk, hon hämtar själv blöjor då hon tycker att det börjar bli för...

Presentation


Det är stort att vara farmor!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Har du gjor någon snögubbe i vinter?
 Nej
 Ja

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards