Direktlänk till inlägg 5 januari 2010

Första minnet

Av Solveig Gezelius - 5 januari 2010 10:30

  

Det är svårt att säga vilket minne som är det första av min farmor. Men jag har många tidiga minnen. Jag minns hur det kändes att sitta i hennes knä och luta sig mot hennes mjuka stora tuttar, hon var så mycket mjukare än min mamma. Mamma var liten, smal och hade små tuttar och hennes ben nådde inte riktigt ner till golvet. Det blev liksom så att jag alltid kanade ner då jag satt i henns knä, mycket irriterande. Men i farmors knä satt jag stadigt för hon var mer stabil. Farmor hade stora händer, dubbelt så stora som mammas... Det berodde förstås till en del på generna men också på att farmor alltid fått äta sig mätt och att hon växt upp på en bondgård där det hörde till att barnen fick hjälpa till även med tunga sysslor. Mamma svalt då hon växte upp i Finlanad på 30-talet. Men det är en annan historia.

Farmor luktade alltid så gott av lavendel, Idominsalva och Barnängens barntvål. Mamma luktade också gott. Fast hon doftade av parfym, puder och LUX-tvålar. Två kvinnor, två skilda världar...

Starkaste minnet av min farmor från då jag var riktigt liten är ändå de gånger då jag fick hjälpa henne att skruva upp klockan. Det var högtidsstunder det och jag förstod att just den klockan hade stor betydelse.

Med sitt högludda tickande mätte den tiden och med sitt ganska melodilösa, bang bang, slog den varje hel och halv timme. Klockan kom från "farfars". Det var alltså min farfars far som köpt klockan någon gång strax före förra sekelskiftet.

Nu sitter klockan på väggen i mitt kök och mäter tiden lika taktfast som alltid. Slagverket fungerar också, om än inte lika kraftfullt, och varje gång Elvira är här får hon vara med då jag skruvar upp den. Varje gång den slår vänder hon sig mot klockan och pekar. Måhända kommer Elviras första minne av farmor att vara just uppskruvningen av farmors, farfars, fars klocka?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Solveig Gezelius - 30 juni 2010 16:49

Tänk nu har Viran växt i kulldräkten och jisses vad hon passar bra i den. Då jag kom och fick se henne utstyrd på det här sättet kom tårarna upp i ögonen och det kom en sorts glädjevärme och la sig runt hjärtat. Tänk ändå att jag är farmor till en ri...

Av Solveig Gezelius - 28 maj 2010 11:25


   Jo, nu har jag investerat i riktiga kaffekoppar, fast små, med blå rosor på. Tänkte att Elvira skulle få träna på att inte ha sönder porslin. Handlade på loppis, fem kronor styck kostade kopparna och det var minsan väl investerade slantar. Red...

Av Solveig Gezelius - 7 maj 2010 11:44


Ja, nu är det inte bara full fart framåt på plant underlag. Nej, nu bär det iväg uppåt. Här om dagen bar det av upp i farmors skafferi, upp på stolarna, på bordet och i trappen. Klättra är tydligen det roligaste som finns just nu. Men det tycker inte...

Av Solveig Gezelius - 25 mars 2010 14:22

       I dag var det perfekt väder för att bygga snögubbar. Tänk att man blir som barn på nytt så fort det är tö ute:) Så länge jag kan minnas har jag byggt snögubbar varje vinter. Det är en vana som jag inte fått från min farmor. Nej, hon gillad...

Av Solveig Gezelius - 13 mars 2010 22:15


      Först busa sen sova... Oj, vad roligt vi har haft i kväll! Hon har bara skrattat och lekt och lekt och lekt och ätit en halv apelsin och lite mer än en halv flaska välling. Tänk, hon hämtar själv blöjor då hon tycker att det börjar bli för...

Presentation


Det är stort att vara farmor!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Har du gjor någon snögubbe i vinter?
 Nej
 Ja

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards