Direktlänk till inlägg 20 februari 2010

Tröttsamt att leka

Av Solveig Gezelius - 20 februari 2010 20:23

Det känns minsann att man inte är 20 år längre. Efter några timmar med Elvira känns armarna en halvmeter längre och det värker i både rygg och axlar. Som tur är går hon för egen maskin nu så det börjar bli lite bättre. Bara all den här snön kunde tina bort. Elvira gillar inte att gå med skor på sig i snön. Nej, det verkar vara läskigt. Hon tar små, små korta steg och går mest i sidled. Jag undrar varför, hon kanske är rädd för att halka... 



Här om dagen var vi ute och lekte. Jag gjorde snökakor med hjälp av en blå plasthink och Elvira tyckte det var jättekul att kracha kakorna och skyffla snön över sig. Vi blev genomblöta både hon och jag och fick fina rosor på kinderna.  Tänk hur det är, först lägger man ner en massa tid på att lära ungar gå och springa och att prata, skratta och sjunga. Det tar i regel ett par år innan de blir bra på det, men sedan tar det bort emot 20 år att få dem att sitta still och vara tysta mer än fem minuter åt gången.




Men visst är det härligt att leka tills man inte orkar mer och få lägga sig på soffan och somna med en liten bäbis på magen. Att känna närheten och den absoluta tilliten från en liten ny människa, det är lyckliga stunder.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Solveig Gezelius - 30 juni 2010 16:49

Tänk nu har Viran växt i kulldräkten och jisses vad hon passar bra i den. Då jag kom och fick se henne utstyrd på det här sättet kom tårarna upp i ögonen och det kom en sorts glädjevärme och la sig runt hjärtat. Tänk ändå att jag är farmor till en ri...

Av Solveig Gezelius - 28 maj 2010 11:25


   Jo, nu har jag investerat i riktiga kaffekoppar, fast små, med blå rosor på. Tänkte att Elvira skulle få träna på att inte ha sönder porslin. Handlade på loppis, fem kronor styck kostade kopparna och det var minsan väl investerade slantar. Red...

Av Solveig Gezelius - 7 maj 2010 11:44


Ja, nu är det inte bara full fart framåt på plant underlag. Nej, nu bär det iväg uppåt. Här om dagen bar det av upp i farmors skafferi, upp på stolarna, på bordet och i trappen. Klättra är tydligen det roligaste som finns just nu. Men det tycker inte...

Av Solveig Gezelius - 25 mars 2010 14:22

       I dag var det perfekt väder för att bygga snögubbar. Tänk att man blir som barn på nytt så fort det är tö ute:) Så länge jag kan minnas har jag byggt snögubbar varje vinter. Det är en vana som jag inte fått från min farmor. Nej, hon gillad...

Av Solveig Gezelius - 13 mars 2010 22:15


      Först busa sen sova... Oj, vad roligt vi har haft i kväll! Hon har bara skrattat och lekt och lekt och lekt och ätit en halv apelsin och lite mer än en halv flaska välling. Tänk, hon hämtar själv blöjor då hon tycker att det börjar bli för...

Presentation


Det är stort att vara farmor!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Har du gjor någon snögubbe i vinter?
 Nej
 Ja

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards