Direktlänk till inlägg 21 februari 2010

Strumpstickning, nedärvd instinkt

Av Solveig Gezelius - 21 februari 2010 09:31

   Då jag var liten kom min farmor ofta med raggsockor som hon stickat åt mig. Raggsockor i äkta fårull, tvåändsstickade förstås. De passade alltid perfekt. Med jämna mellanrum fick jag ställa mig på ett papper och så ritade hon av min fot så att hon skulle veta hur stora fötter jag hade. Att sticka strumpor det är "farmorgöra", det har jag liksom fått inprogrammerat i mina gener. Sagt och gjort, förra veckan vaknade den där strumstickarinstinkten och jag satte igång. Men bara med en ända och med akrylgarn (köpte akrylgarn bara för att fägen var så läcker)  Fyra gånger fick jag repa upp och börja om, ja vad tusan, jag har ju inte stickat några strumpor på minst 25 år, och att få till två strumpor som är lika stora, det har jag aldrig lyckats med. Till sist blev de ganska så lika stora och de passade hyfsat bra. Nu funderar jag på om jag ska lägga mig i hårdträning och verkligen lära mig göra riktigt fina strumpor eller hur jag ska göra. Det finns ju strumpor att köpa och dessutom har Elvira en gammelmormor som är ett riktigt proffs på snygga raggsockor. Jag tror inte jag kommer att gå in för det här göromålet men någon 100 procentig iver:) Faktiskt...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Solveig Gezelius - 30 juni 2010 16:49

Tänk nu har Viran växt i kulldräkten och jisses vad hon passar bra i den. Då jag kom och fick se henne utstyrd på det här sättet kom tårarna upp i ögonen och det kom en sorts glädjevärme och la sig runt hjärtat. Tänk ändå att jag är farmor till en ri...

Av Solveig Gezelius - 28 maj 2010 11:25


   Jo, nu har jag investerat i riktiga kaffekoppar, fast små, med blå rosor på. Tänkte att Elvira skulle få träna på att inte ha sönder porslin. Handlade på loppis, fem kronor styck kostade kopparna och det var minsan väl investerade slantar. Red...

Av Solveig Gezelius - 7 maj 2010 11:44


Ja, nu är det inte bara full fart framåt på plant underlag. Nej, nu bär det iväg uppåt. Här om dagen bar det av upp i farmors skafferi, upp på stolarna, på bordet och i trappen. Klättra är tydligen det roligaste som finns just nu. Men det tycker inte...

Av Solveig Gezelius - 25 mars 2010 14:22

       I dag var det perfekt väder för att bygga snögubbar. Tänk att man blir som barn på nytt så fort det är tö ute:) Så länge jag kan minnas har jag byggt snögubbar varje vinter. Det är en vana som jag inte fått från min farmor. Nej, hon gillad...

Av Solveig Gezelius - 13 mars 2010 22:15


      Först busa sen sova... Oj, vad roligt vi har haft i kväll! Hon har bara skrattat och lekt och lekt och lekt och ätit en halv apelsin och lite mer än en halv flaska välling. Tänk, hon hämtar själv blöjor då hon tycker att det börjar bli för...

Presentation


Det är stort att vara farmor!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Har du gjor någon snögubbe i vinter?
 Nej
 Ja

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards